Претрага

Hrana bogata kolagenom: 9 namirnica koje usporavaju starenje

Hrana bogata kolagenom
Freepik

Hrana bogata kolagenom nije samo ukusna, ona takođe može imati neke prilično značajne prednosti u borbi protiv starenja. Naše bake znale su koliko je domaća supa delotvorna i dobra za opšte zdravlje, posebno ako se pravi od kostiju iz kojih se kuvanjem, između ostalog, izvlači kolagen.

No, pre nego što zađemo dublje u temu, važno je objasniti šta predstavlja najzastupljeniji protein u ljudskom telu. Naziv je dobio od grčke reči kolla, što znači lepak. Upravo takvu ulogu i igra u našem organizmu. Kolagen je jedan od najbitnijih gradivnih elemenata kostiju, mišića, ligamenata, tetiva, kože, i njegova funkcija je da ih sve drži zajedno.

Šta je kolagen?

Kolagen je gradivni protein, prirodno prisutan u našem telu. Proizvodi se svakog dana, neprestano se obnavlja, ali i odumire. Kako vreme prolazi, tako proces proizvodnje usporava (od 25. godine) i nastaje deficit. Rezultat su vidljivi znaci starenja i veliki broj oboljenja. Zbog toga se kozmetička industrija toliko zaklinje u preparate sa kolagenom, a sve su popularniji i suplementi ovog proteina. Prema poslednjim analizama, dnevna doza od deset grama, u obliku tableta, kapsula, gela, praška ili pića, dovoljna je za održavanje nivoa. Postoje, naravno, i prirodni trezori, odnosno hrana bogata kolagenom.

Hrana bogata kolagenom
Freepik

Hrana bogata kolagenom

Supa od kostiju

Kosti, tetive i hrskavice bogate su kolagenom tipa 1 (najkorisniji za kožu, kosu i nokte), koji se oslobađa dugotrajnim kuvanjem. Supa od kostiju, bilo da je domaća ili kupovna, takođe je bogata aminokiselinama i mineralima, kao što su sumpor, magnezijum i kalcijum.

Piletina i ćuretina

I piletina i ćuretina su odlični izvori kolagena, ali da biste dobili najviše koristi, belo meso s vremena na vreme zamenite masnijim delovima – batacima i nogicama (uključujući kožu i hrskavicu za pun potencijal).

Losos

Masna riba (losos, skuša, haringa, jegulja) najbogatija je kolagenom, ali ova vredna supstanca ne nalazi se toliko u mesu, koliko u koži, kostima i krljuštima. Da biste iskoristili sve benefite, pripremite lososa bez uklanjanja kožice.

Hrana bogata kolagenom
Photo by Sas Kia on Unsplash

Meso (crveno i belo)

Svo meso, bilo da je reč o govedini, teletini ili svinjetini, odličan je izvor kolagena. Međutim, ovaj dragoceni protein najviše je koncentrisan u vezivnom tkivu i tetivama (rebra, masniji komadi govedine). Tražite vegeterijansku stranu? Crvena paprika sadrži izobilje vitamina C (više od većine citrusnog voća), neophodnog za sintezu kolagena, pa ne bi bilo loše da je pripremite uz jelo od mesa (ili ribe) i na taj način uvećate proizvodnju kolagena.

Belanca

Iako nisu direktan izvor kolagena, jaja, posebno belance, bogato je prolinom i glicinom, esencijalnim aminokiselinama za pravilnu proizvodnju kolagena u našem organizmu. Predlažemo omlet od belanaca.

Škampi

Ako nemate ništa protiv, konzumirajte ih cele, uživajući u svakom delu (međutim, žvaćite najmanje 30 puta) – kolagen se nalazi u mesu, ali i u spoljašnjim delovima.

Ostrige

Ostrige sadrže enormnu količinu cinka i bakra, kao i aminokiseline prolin i licin, prekursore kolagena.

Hrana bogata kolagenom
Photo by Michael Walter on Unsplash

Bobičasto voće

Tako jednostavno, a tako ukusno! Konzumiranjem bobičastog voća, uključujući borovnice, kupine i jagode, svoju ishranu ćete na jednostavan način obogatiti vitaminom C, koji, kao što već znamo, pomaže našem telu da izgradi kolagen. Ubacite ih u ovsenu kašu, pojedite šaku svežih ili ih zamrznite za zdravu poslasticu.

Podelite:

Povezane vesti

Претрага